Patiesās dzīves astroloģijas speciālizlaidums 2011.gada 1.01.
LIETIŠĶĀ ZONA Firmas un darījumi
Guna KĀRKLIŅA
Bizness. Skatoties zvaigznēs
Izmantot labvēlīgos planētu stāvokļus, lai vadītu pa pareizo ceļu savu biznesu, kāpēc gan ne? Īstajos brīžos – gāzi grīdā, nelāgos – piebremzējam. Pasaulē, arī Latvijā, daudzi uzņēmēji izmanto biznesa astroloģijas konsultācijas, tikai par to plaši nerunā – gan uzņēmējiem, gan astrologiem ir savi profesionālie noslēpumi.
Kurš nopietns, lietišķs uzņēmums būs gatavs atzīt, ka daļa biznesa veiksmes nākusi, izmantojot labvēlīgus planētu stāvokļus? Un kurš astrologs gan atklās sava klienta noslēpumu, tādējādi pārkāpjot Ētikas kodeksu un bojājot reputāciju? Tomēr mazliet šo priekškaru pacelsim, – lai saprastu, ko biznesā var palīdzēt planētas debesīs, kās tā darbojas un ko caur astroloģisko izpēti varam iegūt, darbojoties lietišķajā jomā.
Būt vai nebūt?...
Sāksim ar to momentu, kad vēl nekā nav. Vienīgi doma, ka varbūt varētu veidot savu biznesu. Tā urda un neliek mieru.
Ja gribam piedzīvot savu „zvaigžņu stundu”, tad vēlams, lai astroloģiski sakristu vairāki veiksmes momenti. Taču primārais nebūs vis jautājums: „KAD man dibināt uzņēmumu?” bet: „VAI man vispār veidot savu biznesu?” Atbilde uz to ir atrodama katra cilvēka individuālā horoskopa kartē. Tur skaidri izlasāms, vai viņš ir vadītāja vai ierindas darbinieka tips, vai dotas iespējas sadarboties ar partneriem, caur ko dzīvē nāks naudas plūsma, kuras ir piemērotākās darbības jomas, un vēl, un vēl... Biznesa astroloģijas kontekstā pirmām kārtām nepieciešama cilvēka individuālā horoskopa analīze. Svarīgs ir arī veiksmes moments, tomēr te der pieminēt seno teicienu, ka lielu sasniegumu pamatā var būt tikai viens procents talanta, bet 99% - darba. To varam attiecināt arī uz lietišķo jomu. „Esmu novērojis, ka tikai kādu piekto daļu no uzņēmējiem varētu dēvēt par veiksminiekiem, laimes lutekļiem, bet pērējās četras piektdaļas ir nemierīgi un ļoti aktīvi cilvēki,” savos vērojumos dalās pieredzējušais astrologs Andris Račs. „Kad sāku praktizēt biznesa astroloģiju, sākotnēji bija pat šoks. Domāju – tie uzņēmēji taču ir nelaimīgi cilvēki, viņiem nav miera ne dienu, ne nakti. Tagad es viņus saprotu – labāk, lai enerģija tiek ieguldīta tur, kur ir atdeve.” Bez uzņēmības un tikai ar veiksmes momentu vien tālu netiksi. Varam pat sacīt skarbāk – šādiem cilvēkiem biznesā nav īsti ko darīt. „Astrologs var kā uz paplātes pasniegt labu datumu firmas dibināšanai vai veikala atvēršanai, bet, ja cilvēks baidās un visu laiku domā, ka var nesanākt, tad labāk palikt darba ņēmējam. Biznesā jābūt cīnītājam,” teic Andris Račs, un piebilst, ka piesardzība un bailes no riska vairāk raksturīgas daiļajam dzimumam. Vīri par to – kā būs un kas būs? – domā mazāk. Došanās uz priekšu ir attīstības dzenulis visās jomās. Arī mūsu aplūkojamā biznesa astroloģijā. Šis novirziens ir samērā jauns, taču attīstījies salīdzinoši strauji.
Datumi gudrajiem
Bija laiks senatnē, kad zvaigžņu zīmes vajadzēja vērot, lai prognozētu ražas un neražas periodus, saņemtu brīdinājumu par stihijām, kariem, nelaimēm, noskaidrotu, kad laiks auglīgai attīstībai. To visu teorētiski varam pieskaitīt pie biznesa astroloģijas pirmsākumiem. Taču novirziens, kādu to pazīstam un praktizējam mūsdienās, savas aprises ieguva 19. gadsimtā, un īpaši uzplauka 20. gadsimtā līdz ar industrializācijas uzvaras gājienu. Vēsturiskās ziņas, protams, ir visai skopas. Šur un tur pavīd informācija par monarhu un valstsvīru astroloģiskajām konsultācijām, bet par ražotājiem, tirgotājiem ne. Droši vien tāpēc, ka tā vai cita uzņēmēja peļņas palielināšanās reti kad ir vēsturē paliekošs, lielas ievērības cienīgs fakts. Tomēr biznesa astroloģija attīstījusies tik tālu, ka ar tās palīdzību iespējams izpētīt un „salikt pa plauktiņiem” visu, kas uzņēmējam var būt svarīgi. Izmantojot biznesa astroloģiju, varam izvēlēties veiksmīgākos uzņēmumu veidošanas, paplašināšanās un darījumu laikus, iespējams noteikt saderību, stipros un vājos punktus starp līdzīpašniekiem, nokomplektēt darbinieku komandu, sadalot pienākumus atbilstoši tam, kurš kurā amatā ir vispiemērotākais un spēj dot vislielāko pienesumu. Var pētīt pirkumus, ieguldījumus, kredītu ņemšanu un citus jautājumus.
„Astrologs var būt noderīgs ikvienā gadījumā, kad uzņēmējs plāno parakstīt kādu dokumentu,” atzīmē Andris Račs. Viņš novērojis - ja darījumi notiek astroloģiski nelabvēlīgā laikā, tad cilvēkam jācīnās ar lielākām grūtībām. Ja veiksmīgā laikā, tad viss norit vieglāk.
Dāņu astroloģe Karena Boesena savā darbā Menedžmenta astroloģija min piemēru, kas labi raksturo šādu situāciju. Proti, kāda cienījama dāņu kompānija risinājusi sarunas par to, ka tā varētu iegādāties vienu no saviem sīvākajiem ārvalstu konkurentiem. Galvenā persona šajās sarunās bijis komercdirektors, profesionāls un cienījams cilvēks. Taču ar darījumu nekādi nevedās - neskaitāmi komandējumi, neauglīgas sarunas, kavēšanās, nenoteiktība. Uzņēmums vērsās pie astroloģes, lai viņa sagatavo prognozi. Pētniecības procesā atklājās, ka konkrētajā periodā gan komercdirektora, gan uzņēmuma horoskopu kartēs planēta Merkurs, kas astroloģijā atbild par sakariem, kontaktiem, pārrunām, komunikāciju, ir sliktās kombinācijās, turklāt atrodas tajā horoskopa lauciņā, kas atbild par kontaktiem ar ārzemēm, bijuši arī vēl citi apgrūtinājumi. Pēc prognožu sagatavošanas Karena Boesena ieteikusi ar sarunām nogaidīt sešus mēnešus, kad visu planētu stāvoklis būs labvēlīgāks. Galarezultātā dāņi šo konkurentu kompāniju iegādājās ar ļoti izdevīgiem nosacījumiem.
„Ar laba datuma izvēli iespējams garantēt prognozējamību, to, ka līgumi tiks pildīti. Kaut gan sliņķis un muļķis arī labu datumu var sagandēt...” saka astrologs Andris Račs un paskaidro, ka biznesa veidošanas kontekstā var aplūkot dažādus datumus – pirmo sapulci, tikšanos ar potenciālajiem investoriem un citus, taču īstais un noteicošais ir tieši firmas reģistrēšanas datums. Tad tas bērniņš piedzimst! Dokumentu iesniegšanas datums ir svarīgs tiktāl, lai pats reģistrācijas process noritētu bez sarežģījumiem.
- Cik svarīgi ir to ievērot par katru cenu? - jautāju speciālistam. „Ja kāds kaut ko grib ļoti, ļoti, un vēlas darīt to par katru cenu, tad vēl pirms ierašanās pie astrologa vajadzētu paprasīt atļauju savai iekšējai sirds balsij. Ja cilvēks jūt, ka to patiesi vajag, tad - kāpēc ne? Var jau kaut vai nakts vidū atvērt veikalu. Tomēr man tas vairāk atgādina tādu „biezo” aiziešanu uz baznīcu: kur jums te ir visdārgākās sveces? Dodiet pa 10 latiem!... Un tad Dievs vairāk mīlēs... Tas ir smieklīgi. Es nedomāju, ka, kaut ko darot par katru cenu, var nopirkt veiksmi. Bet tikpat muļķīgi būtu neizmatot, ja veiksme ir turpat līdzās,” tā astrologs.
Tātad – firmas dibināšanas laiks ir svarīgs, un mūsdienās pat vairs nav jāpaļaujas uz Viņa Augstību Gadījumu, jo Uzņēmumu reģistrs piedāvā paātrinātās reģistrācijas pakalpojumu, kas ļauj ietrāpīt vēlamajā datumā. (Par attiecīgu papildus samaksu, protams.) Diemžēl bieži vien cilvēks pie astrologa atnāk tad, kad uzņēmums jau reģistrēts. Tas ir kā pirkt kaķi maisā – atver vaļā un tad skatās, kas tur iekšā. Kaut gan – ja esi veiksmīgs cilvēks, tad faktiski kaut ko ļoti neveiksmīgu nemaz nav iespējams izdarīt... Bet, ja no uzņēmuma horoskops ir ļoti, ļoti nelāgs un šķēršļu pilns, tad, protams, pastāv iespēja to slēgt un izveidot jaunu. Ar kādām izmaiņām kapitāldaļu turētāju rindās vai nosaukuma maiņu nebūs līdzēts.
Mēness improvizācijas
Andris Račs skaidro, ka jaunu objektu (veikalu, klubu, pakalpojumu centru u.c.) atvēršanā liela nozīme ir izvēlētajām pulksteņa laikam. Kaut vai sāksim ar to – naktī vai dienā? Ja veikalu atver naktī, to neviens neredzēs, neievēros. Naktī var atvērt naktsklubu, tas būs īsti reizē! Kopumā jaunu objektu atvēršanai piemērotākais ir pusdienas laiks, kad visi jau noskaņoti darbīgi, kad viss kļūst labi redzams. „Klientiem vienmēr prasu, vai viņi vēlās tikt pamanīti, vēlas būt atpazīstami, jo ne visos biznesa veidos tas ir nepieciešams. Protams – ļoti svarīgas ir Mēness fāzes. Jābūt ļoti iedomīgam vai muļķim, lai kaut ko nopietnu darītu tukšā Mēnesī,” skaidro Andris Račs.
Taču ar Mēnesi viss nav tik vienkārši. Informācija par fāzēm, čika laiku (kad Mēness pāriet no vienas zodiaka zīme otrā un ir bez kursa), zodiaka zīmēm, kurās tas atrodas, un Mēness dienām izlasāma daudzos ikdienas kalendāros. Cilvēki pērk tos, pēta, ievēro, it kā kļūst izglītoti, diemžēl bieži vien – fragmentāri. Patiesībā Mēness kā planēta attiecas uz tautu, ikdienas vajadzībām, sajūtām. Sensenos laikos, kad galvenais bizness bija pārtikas ražošana un lauksaimniecība, tad Mēness patiesi bija ļoti nozīmīgs, taču tagad ir daudzas nozares, kur tas nebūs tik svarīgs. Astrologs Andris Račs pret Mēness „būšanām” ir noskaidrots diezgan kritiski: „Mēness kalendārs ir universāls gada ritmā, bet tas var būt neprecīzs konkrētos brīžos. Piemēram, pirmā Mēness diena var ilgt vienu minūti, var ilgt 23 stundas, tāpēc mehāniska dzīvošana un darbošanās pēc Mēness kalendāra ir vienkārši komiska, jo iespējama nesakritība par veselu diennakti. Uzskatu, ka daudz svarīgāk ir tas, lai planēta, kas atbild par konkrēto nozari, horoskopu kartēs ir spēcīga un laba. Tāpēc prātīgāk ir upurēt kādu Mēness dienu par labu idejai, kam cilvēks vispār strādā. Turklāt absolūti ideālu datumu nav! To es atkārtoju un atkārtošu. Tāpēc – jāizvēlas iespējami labākais atbilstoši tai sfērai, kurā cilvēks gatavojas darboties, un ar domu par mērķauditoriju. Jābūt skaidram, ko un kā topošais uzņēmējs vēlas darīt. Man neko neizsaka, ja cilvēks paziņo: „Es gribu atvērt kafejnīcu!” Ir jāzina kādiem klientiem tā būs domāta, kādus ēdienus tur pasniegs.”
Maizīte ar mīlestību, dimanti uz riska robežas
Tātad – astroloģijā planētas katra atbild par savu jomu un nozari. Un ir svarīgi, lai firmas horoskopā tā, konkrētā „atbildīgā” planēta ar citām veidotu labas kombinācijas, tāpat ir vēlams, lai šī planēta topošā vai esošā uzņēmēja individuālajā horoskopā nebūtu ar apgrūtinājumiem.
Daudzu panākumu atslēga firmas horoskopā ir laba un stipra Saule – tā simbolizē pašu uzņēmumu, tā dzīvotspēju, enerģiju, uzbūvi. (Starp citu – arī zeltu... mūžīgo, visstabilāko materiālo vērtību.) Ja firmas kartē Saule būs spēcīgi un labi aspektēta (t.i. veidos pozitīvas kombinācijas ar citām planētām), tad uzņēmumam astroloģiski dota laba dzīvotspēja, veiksme, darbošanās resursi u.tml. Protams, tas neizslēdz kritiskos periodus, grūtības, sarežģījumus, bet dod jau minēto prognozējamību un iespējas pārdzīvot vieglāk.
Mēness savukārt atbild par visu, kas saistās ar mūsu ikdienas vajadzībām – ēdināšanu, mājokli, dabu. Ja uzņēmuma darbība saistās ar kādu no šīm jomām, tad jāskatās, lai horoskopa kartē Mēness nav ar astroloģiskiem apgrūtinājumiem. „Mēness biznesa devīze: „Cilvēki maizi vienmēr ēdīs.” Viņiem svarīgi būt mīlētiem tautā. Uz maizes bieži raksta apmēram tā: „Īsta latviešu maize, cepta ar mīlestību!” Kāpēc tā neraksta uz visām lietām? Datorspeciālistam neinteresēs vai dators salikta ar mīlestību, viņam interesē, lai tas būtu ātrs,” skaidro Andris Račs.
Daudzos uzņēmējdarbības veidos svarīga planēta ir Merkurs, kas atbild par tirdzniecību, komunikāciju, informāciju, visu, kas kustās un mainās. Patiesību sakot – grūti būtu atrast kādu uzņēmējdarbības veidu, kam tas nav svarīgi. Merkuram piemīt arī kāda „negantība”, ko faktiski vajadzētu ievērot, tāpat kā Mēness fāzes. Proti, īpaša uzmanība jāpievērš periodiem, kad planēta zodiakā ir atpakaļejoša jeb retrogrāda. Šie periodi ir trīs reizes gadā pa 20 dienām. Šajā laikā nevajadzētu dibināt vai uzsākt kaut ko jaunu, jo var nākties sastapties ar šķēršļiem. Tas, protams, nenozīmē, ka jāapstājas pavisam, - kas iesākts, lai rit savu gaitu tālāk. Taču jārēķinās, ka tirdzniecība ritēs lēni, daudzas preces tiks atgrieztas, kaut kas nojuks, nesanāks kā plānots. Ja valdība šajā periodā pieņems kādus normatīvus, tad tie, visticamāk, tiks pārskatīti. No astronomijas zināms, ka planētām ir mainīgi ātrumi, un Merkuram amplitūda ir vislielākā. Ja vēlaties, lai process notiek ātri, tad jāizvēlas periods, kad tas ir ātrs, nevis statisks vai atpakaļejošs.
Nākamā – Venēra. Šī planēta atbild par visu, kas ir patīkams, salds, skaists, labs. Tās nebūs pirmās nepieciešamības preces, bet, piemētam, šokolāde, modes preces. Lietas, ko patērē svētkos, baudīšanai. Lietas, kas domātas skaistumam. Tālāk - Marsa bizness. Tas pamatā ir orientēts uz vīriešiem, visādi dzelži, mehānismi, ierīces, ieroči. Lietas, kas uzkarst... viss, ko vajag ātri. Ja vēlaties atvērt ātrās ēdināšanas iestādi, vajag labu Marsu. Kečups, majonēze... - ātri, dinamiski, atšķirībā no Venēras biznesa, kur jāizbauda, jāizsmeķē. Ja ātrās ēdināšanas kafejnīcai būs slikts Marss, nekāds ātrums nesanāks, un tas neuzrunās mērķauditoriju, skaidro Andris Račs.
ASV finanšu astrologs Reimonds Merimans, kam ir liela pieredze finanšu tirgos, savā lekcijā Maskavā vērsa uzmanību uz to, ka pēc Marsa stāvokļiem esot iespējams prognozēt arī zelta cenas svārstības pasaulē. Viņa novērojums – ja Marss ir īpašajā, retrogrādajā stāvoklī, tad zelta cenu tendence pieaugt kļūst straujāka, vai arī pretēji - ja cena ap to laiku slīdēsjui lejup, tad tā slīdēs vēl straujāk.
Vēl viena Marsa tēma ir sports, piemēram, stadiona vai sporta kluba atvēršana. Andris Račs atminas, ka reiz vieglatlētikas čempionāts noticis tad, kad bijis „slikts” Marss. Tik daudz falšstartu, diskvalifikāciju un pārsūdzētu lēmumu – kā vēl nekad!
Nākamā planēta – lielais labvēlis Jupiters. Tas pats, kas treknajos gados mudināja uz nepamatotu, negausīgu optimismu. Tā pārziņā luksus preces – lielas mašīnas, lielas mājas, dārgas, greznas mēbeles, komfortabli ceļojumi... ārzemes, kā arī viss, kas vērsts uz attīstību. Tas ir patīkams vārds, bet ne visi pēc tā tiecas... Piemēram, neliels mikrouzņēmums grib vienkārši dzīvot, tam nevajag, lai Jupiters ir ļoti spēcīgi aspektēts. Pietiek ar to, ka šī planēta nebūs apgrūtināta ar problemātiskām kombinācijām.
Labs Saturns ir noderīgs tad, ja kaut kas jāveic, jāplāno un jārealizē ilgtermiņā. Uzņēmēji, kas to pirms dažiem gadiem ievēroja, tagad dzīvo labi un viņus pat krīze nav skārusi ļoti būtiski. (Bet Jupitera ātrās peļņas guvēji pa to laiku jau ir apsvilinājušies un pārdeguši.) Saturna biznesa cilvēki domā par nelielu peļņu, bet ilgtermiņā, viņi ir stratēģi. Te jāatzīmē, ka piecus gadus, tostarp „treknos gadus”, Saturns bija vājš. Astroloģiskā izpratnē planētas pārziņā ir normatīvi, kontrole, uzraudzība, kas nozīmē, ka ar šīm jomām valstī „piekliboja”. Lai atceramies, ka būvprojektu attīstītāji taču, acīs skatīdamies, teica: „Nu un tad, ja tā māka ilgi nestāvēs? Tā jau nav domāta ilgtermiņam, pēc 10 gadiem būvēsim jaunu... „Tā domāt nedrīkst, bet ir uzņēmēju grupas, kas tieši tā arī domā, uz to patērētāju sabiedrība iet. Starp citu, Marsa cikls ir divi gadi – vispārpieņemtais garantijas laiks. Pērciet nākamo. Pērciet JAUNO! Marss tā ir orientēts, bet Saturnam to nevajag. Viņš saka: jau kaut kas labi strādā, nevajag mainīt. Tā ir sistēma, struktūra. Darbības veids, kur ir garantēta nemainīga kvalitāte. Bet te atkal jāskatās cilvēka rakstura īpašības, vai viņš būs spējīgs gaidīt peļņu piecus gadus, lai nākamos 20-30 gadus dzīvotu ļoti labi.” Andris Račs pasmaida, ka vārds „Cieti!”, ko politiķi izmantoja pirmsvēlēšanu kampaņā, nākot no Saturna. Repšem piemīt šī maniere: cieti!... cietais valūtas kurss...
Gluži pretējs lēnajam, pamatīgajam Saturnam ir Urāns. Senāk astrologi planētas nozīmi tulkoja kā pēkšņumu, pārsteigumus. Tas tā ir, taču arī astroloģija attīstās, un mūsdienās Urāns nav vairs tikai pēkšņums, bet arī modernās tehnoloģijas, tehnika. Planētu tulkojot, gan rodas kāda objektīva problēma. Mēs nezinām, kas rīt būs modernā tehnoloģija, tāpēc skaidrojums var nebūt detalizēts, bet Urāna galvenā ideja – uz rītdienu vērstais. Ja apsteidzat konkurentus, drosmīgi realizējat mūsdienīgas idejas, tad nepieciešamais palīgs – labs Urāns. Daudzi to izmanto. Urāna bizness – interneta veikali, viss globālais, internacionālais.
Par ļoti ienesīgām lietām atbild Neptūns. Sapņotāju planēta. Bet, vai tad pārdot sapņus nav ienesīgi? Holivuda pārdod sapņus, spēļu zāles arī ... sapņi un ilūzijas kokteiļu bāros, klubos, arī narkotiku reibumā. Tāpat mūzikas biznesā. Patlaban Neptūns atrodas Ūdensvīrā zīmē un cilvēki diskus pērk internetā. Neptūna idejām nav robežu. Piemēram, cilvēks pelna ar notekcaurulēm... Jo vairāk līst, jo ienesīgāk. Pelna ar ūdeni, ar jūru, ar parfimēriju. Galaproduktā par to atbild Venēra, bet tēlu radīšana televīzijā, kino piedalās Neptūns. TV šovi – tas ir sajūtu bizness. Vienkāršs dzērienu veikals vai kafejnīca, kas orientēta uz dzērienu tirdzniecību. Neptūna jomas saistās arī ar medicīnu, farmāciju.
Savukārt Plūtona bizness domāts nopietniem cilvēkiem, un ar vājiem nerviem tur labāk neiesaistīties. Lūk, kāds piemērs - atnāk Plūtona biznesmenis un jautā astrologam: vai man vienā no Āfrikas valstīm sākt dimantu biznesu? Tur jāpiesaista tāda nauda, kādu visas Latvijas bankas nespēj savākt... Kādai jābūt enerģijai un kapacitātei, lai tādu biznesu uzsāktu! Latvija ir maza, mums tādu cilvēku nav daudz, bet uz pasaules tādi ir. Tad nu jāpēta, kāds ir Plūtons konkrētā cilvēka horoskopā, kāds tas ir viņa izveidotās firmas kartē. No vienkāršākām lietām – Plūtons tā ir pārstrāde, atjaunojamie resursi, enerģētika. „Mitoloģijā Aīds bija neredzams un Plūtons bagāts. Un te mēs nonākam pie oligarhiem. Neredzams un bagāts... Kas tas ir?... Mīkla. Joku te nav,” piebilst Andris Račs. Plūtona pārziņā ir arī medicīnas sfēras, onkoloģija. Situācijas, kur saskaramies ar jautājumu: būt vai nebūt.
Pamanāmais, nemanāmais un pelēkais bizness
Tik tālu par jomām un planētām. Bet tajā pat laikā smalkajās biznesa niansēs primārais ir cilvēks, viņa dzimšanas horoskops. Pārsvarā mēs kā personības atstājam savus „nospiedumus” darāmajā.
„Ja man rodas šaubas, pēc kā prognozēt biznesa notikumus, tad tos var projicēt uz uzņēmēja dzimšanas karti. Īpašnieks ar savu enerģētiku ļoti ietekmē biznesa gaitu. Ja, piemēram, ierodas pieci īpašnieku, no kuriem četri skaitās tikai formāli, uzņēmumā notiek dažādas aizmuguriskās spēles, ir ielikteņi... tad uzņēmuma karti nolasīt ir grūti. Neesmu pirmo gadu ar pīpi uz jumta, tāpēc viens no pirmajiem jautājumiem, ko uzdodu klientam: kurš ir reālais labuma guvējs? Ja saka: mēs gribam attīstīt biznesu... Tad jautājums: kas ir – mēs? „Mēs ar vīru...” Izrādās, ka visu dara vīrs, sieva tikai formāli skaitās un pagrozās tur skata pēc. Tātad – svarīgākais, kurš reāli vada uzņēmumu, kurš gūst labumu. Pēc tā cilvēka individuālās kartes tad var skatīties. Ja ir vairāki reālie īpašnieki, kas firmā arī aktīvi darbojas, tad, protams, jāpēta uzņēmuma karte,” skaidro astrologs.
Atpakaļ